FAQ

Veelgestelde vragen

Krijg ik mijn geld terug als het product niet goed is?

In het geval dat u een technisch mankement ontdekt aan de door u bestelde producten, dat de temperatuur van de producten niet binnen de norm is of er iets mis is met de verpakking, neem dan onmiddellijk contact met ons op. U kunt zich te allen tijde zich beroepen op onze "Niet goed? Geld terug!"-regeling. Samen met u gaan we op zoek naar een passende oplossing.

Let op: Vertragingen in de bezorging van 1 dag, veroorzaakt door omstandigheden buiten de invloed van meerdanvlees.nl, vallen niet onder de "Niet goed? Geld terug!"-regeling.

Wat zijn de verzendkosten?

Wij hanteren de tarieven die PostNL hanteert voor de verzending van pakketten tot 10 kilogram:

Verzendkosten:

Nederland

€ 6,95

België

€ 10,95


Weegt uw bestelling meer dan 10 kilogram, dan betalen wij het verschil in verzendkosten! U betaalt dus altijd maximaal het standaardtarief. 

De verwerking van uw order en de speciaal voor Meerdanvlees.nl ontwikkelde koeldoos, die moet waarborgen dat de producten gekoeld bij u arriveren, brengen extra kosten met zich mee. Deze kosten nemen wij voor onze rekening. Alleen de portokosten worden dus aan u doorberekend. 

Wat is de levertijd?

Meerdanvlees.nl bezorgt uw bestelling in heel Nederland en België. In de check-outpagina, wanneer u afrekent, ziet u de eerst mogelijke leverdatum. Deze is gebaseerd op:

  • Maandag t/m vrijdag: Vóór 12.00 's ochtends besteld, dezelfde dag aan de vervoerder aangeboden
  • Maandag t/m donderdag: Na 12.00 's ochtends besteld, de volgende dag aan de vervoerder aangeboden
  • Vrijdag na 12.00, zaterdag en zondag besteld, maandag aan de vervoerder aangeboden

De vervoerder zal  uw bestelling in de meeste gevallen de volgende dag afleveren. In periodes van extreme drukte kan bij de vervoerder 1 werkdag vertraging optreden. Houdt u daar alstublieft rekening mee en bestel vooral op tijd. Onze producten zijn supervers. Een dagje langer in uw koelkast kan geen kwaad. Dus bestel liever niet precies op tijd maar een dag van tevoren. Zo voorkomt u vervelende verrassingen

Er is natuurlijk altijd de mogelijkheid uw bestelling af te halen. Indien u zelf ophaalt kunt u ook afrekenen bij ontvangst van de goederen. 

Afhaaladres:

  • Strootsweg 40, 7547 RW Enschede

Afhaaltijden:

  • Maandag t/m vrijdag van 12:00 - 17:30 uur
  • Zaterdag van 12:00 - 13:00 uur

Houden jullie rekening met speciale dieetwensen en eetgewoontes?

Veel van onze producten zijn geschikt voor consumptie door mensen met speciale voedingswensen. Zo is vers vlees, bijvoorbeeld, natriumarm. Voor personen met een natriumbeperkt dieet hebben wij ook speciale kant-en-klare producten en/of halffabrikaten. Onder het tabje "specificaties" kunt u op de productpagina van elk product de ingrediënten bekijken.

Waarom is er een minimum aankoopbedrag?

Om de kosten van orderverwerking en verpakking te kunnen dekken is de minimale ordergrootte € 25,- . Dit bedrag is inclusief BTW, exclusief kortingen, en geldt ook in het geval dat u een cadeaubon verzilvert. Als u een cadeaubon heeft gekregen van een bedrag dat lager is dan het minimum bedrag, dient u voor het resterende bedrag extra te bestellen. U kunt meerdere cadeaubonnen gebruiken bij een enkele bestelling.

Welke producten zijn vers en welke diepvries?

Wij streven ernaar zoveel mogelijk vers aan te leveren, maar bepaalde producten zijn nu eenmaal nauwelijks vers te krijgen, zoals bijvoorbeeld scampi's (gamba's). Sommige soorten vlees leveren wij ook ingevroren. Dit kan te maken hebben met het seizoen,  houdbaarheid en verkrijgbaarheid.

Op onze site kunt u bij elk product zien of het "vers" (dus niet ingevroren) of bevroren is. U kunt dit vinden in de productomschrijving, onder het tabblad specificaties.  

Let op: De term BEVROREN op de productpagina houdt in dat het product bevroren bij ons vertrekt. Onderweg gaat dit product dooien. De temperatuur in onze koelbox is berekend op maximaal +8 graden. Afhankelijk van de transporttijd en de weerstomstandigheden kan uw diepvriesproduct dus uiteindelijk deels of volledig ontdooid aankomen. Wij kunnen geen klachten aanvaarden voor producten die onderweg ontdooien. U gelieve daar zelf rekening mee te houden.

Wat moet ik weten over invriezen en ontdooien?

Invriezen en ontdooien - het hele verhaal

Invriezen

Hoe sneller vlees wordt ingevroren, hoe beter. Snelheid is belangrijk: in vlees dat langzaam bevriest vormen de vleessappen grotere kristallen dan wanneer vlees snel wordt ingevroren. Grotere kristallen kunnen de celwanden in de vleesvezels beschadigen. Hierdoor kan de structuur van het vlees achteruitgaan. U heeft het vast wel eens meegemaakt dat een stuk diepvriesvlees taaier uit de pan kwam dan de onbevroren variant. Dat kan hiermee te maken hebben. Ook zie je wel eens dat vlees tijdens het ontdooien veel vocht verliest.

Shock freezer

Vleesverwerkende bedrijven hebben zogeheten shock freezers, waarmee het vlees in maximaal 20 minuten tot vriestemperatuur wordt gebracht. Thuis heeft u natuurlijk geen shock freezer. Kies daarom in uw diepvries de koudste plaats op en leg het vlees daar voor het invriezen. Later, als het bevroren is, kunt u het wel weer verplaatsten. U voorkomt hiermee overmatig vochtverlies en u houdt het vlees lekker mals en mooi van structuur. Zorg bovendien altijd voor een goede, luchtdichte verpakking om uitdrogen te voorkomen.

Hoe lang blijft vlees goed in de diepvries?

In de vriezer geldt: hoe groter een stuk, hoe langer het goed blijft. Het is daarom moeilijk precieze richtlijnen te geven. Doorgaans worden de volgende algemene regels van houdbaarheid aangehouden:

Rundvlees: 6 maanden
Kalfsvlees, varkensvlees, lamsvlees: 3 maanden
Gehakt: 2 maanden
Bereid vlees: 2 - 3 maanden

De ideale bewaartemperatuur in de vriezer is -18 graden Celsius of lager.

Ontdooien

Invriezen moet snel, ontdooien juist langzaam. Liefst in de koelkast. Het vlees kan dan de vleessappen geleidelijk opnemen waardoor het lekker sappig blijft. Leg het vlees een dag voor gebruik op een afgedekt bord of in een schaal onderin de koelkast. Als het een heel groot stuk is, zal één dag nog geeneens volstaan. Laten ontdooien in de oorspronkelijke verpakking is zeker ook een optie.

Vleessappen

Zorg ervoor dat de vleessappen niet kunnen lekken op andere etenswaren. De vleessappen kunnen bacteriën bevatten. Op het vlees kan dat geen kwaad, dat gaat u toch verwarmen. Op uw krop sla is het wél een probleem.
Het gebeurt nog wel eens dat men in de keuken ( en zeker bij het barbecuen) het bord waarop men het vlees heeft laten ontdooien nog even gebruikt om het reeds gebakken vlees op te laten rusten voordat we aan tafel gaan. Niet doen. Dat heet recontaminatie, een moeilijk woord voor (bacteriële) herbesmetting. Altijd eerst afwassen dus!

Magnetron

Ontdooien in een magnetron gaat snel maar heeft invloed op de kwaliteit van het vlees. De kwaliteit blijft het beste als je vlees op de traditionele manier laat ontdooien in de koelkast.
Groot vlees in de magnetron ontdooien is al helemaal niet aan te raden. De binnenkant blijft bevroren, terwijl de buitenkant vaak al begint te garen.

Bak met warm water

Ontdooien in een plastic zak die in een bak met warm water staat. Wie kent het niet? Niet aan te raden. Het gevaar is dat de buitenkant te snel ontdooit en we door het warme water een ideale omgeving creëren voor bacteriën. En die vermenigvuldigen zich snel. Heel snel. Het vlees kan dus versneld bederven. Bovendien kan het zijn dat, als het water te heet is, de buitenkant gaat garen terwijl de binnenkant nog ijskoud is.

2x invriezen: mag dat nou wel of niet?

Ontdooid vlees opnieuw invriezen kan, maar het gaat wel een beetje ten koste van de kwaliteit en de hygiëne. Hoe beter (sneller) u het vlees heeft ingevroren en hoe beter (langzamer) u het heeft ontdooid, des te beter zal uw vlees zich de volgende keer in de vriezer gedragen. Hoe dan ook: het is beter om het vlees te bereiden en het gare vlees daarna pas in te vriezen.

Het ingevroren vlees van meerdanvlees.nl

In onze webwinkel ziet u onder het tabblad “SPECIFICATIES” of het vlees dat u gaat kopen bij ons in verse of bevroren toestand de deur uitgaat. Wij vervoeren in een thermische doos met koelelementen. De temperatuur in die doos schommelt tussen de 2-8 ℃. Het vlees ontdooit dus zeer langzaam en zal, afhankelijk van de grootte, de tijd dat uw bestelling onderweg is en de weersomstandigheden, bevroren, deels ontdooid of geheel ontdooid aankomen.

Hoe kan ik contact met jullie opnemen?

Onze klantenservice staat u graag te woord. U kunt ons bereiken via het contactformulier en via onze Facebookpagina.

Duurzaamheid: wat kunnen we doen met de koelelementen ?

De koelementen zijn ongevaarlijk en mogen in de oranje afvalton. U kunt ze ook opsparen en retourneren. U draagt dan zelf de kosten voor het verzenden, wij nemen de kosten van het schoonmaken, stallen en hergebruiken op ons.  Zo doen we allemaal wat voor ons milieu. 

Klik op deze link voor meer informatie

De vervoerder komt een dag later. Wat moet ik doen?

De vervoerder zal uw bestelling in de meeste gevallen binnen 1 dag afleveren. In periodes van extreme drukte kan bij de vervoerder 1 werkdag vertraging optreden. Onze producten zijn supervers en de verpakking is berekend op 48 uur onderweg dus een dagje langer onderweg kan geen kwaad.

Is uw product langer dan 1 dag vertraagd?
Dan verzoeken wij u het volgende te doen:

Wij vragen u vriendelijk de bestelling te aanvaarden en in ieder geval niet te weigeren of te retourneren.

Let op: bij retourneren bent u zelf verantwoordelijk voor de kosten, tenzij van tevoren met meerdanvlees.nl anders is overeengekomen.

Na ontvangst doet u zelf een controle of de producten in de bestelling nog geschikt zijn voor consumptie. Hierbij zijn een aantal factoren van belang:

  • Voelen de producten nog koel aan?
  • Zijn de producten niet over de houdbaarheidsdatum?
  • Ruiken de producten naar uw eigen inzicht nog bruikbaar? (Bij twijfel - vooral geen risico’s nemen!)

Hierna stuurt u ons een e-mail  over uw bevindingen, onder vermelding van uw ordernummer. Het aankoopbedrag van de producten die u niet meer heeft kunnen gebruiken zal worden teruggestort op uw rekening. Dit kan enkele werkdagen duren. Mocht de gehele bestelling niet meer geschikt zijn voor consumptie vergoeden wij uiteraard ook de verzendkosten.

Het gewicht van mijn producten klopt niet. Wat moet ik doen?

Heeft u teveel of te weinig ontvangen? Wij proberen altijd zo secuur mogelijk te wegen, maar af en toe kan er een klein verschilletje ontstaan. Dit heeft verschillende redenen:

  • "Het ene beestje is het andere niet". Zo noemen wij dat in vakjargon. Soms vallen zaken nou eenmaal iets groter of kleiner uit dan wij op de website aangeven. Als het teveel is, nemen wij dat voor onze rekening en betaalt u niets meer. Als het te weinig is heeft u recht op teruggave van het ontbrekende gewicht. Gewoon even mailen en we gaan het regelen.
  • De verpakking. Houdt u er wel rekening mee dat wij verplicht zijn (om hygiënische redenen) om onze producten in de verpakking te wegen. Dat is dus ook het gewicht dat voor ons leidend is.

Als u uw hele bestelling naweegt zult u zien dat u vaak van het ene net iets teveel en van het andere weer iets te weinig heeft. Het gemiddelde komt 99% van de gevallen ten voordele van de klant uit. Dat is ons streven. Toch niet tevreden? Geen probleem! Geef het product met ondergewicht even aan, laat ons uw bevindingen weten en we lossen het op.

Hoe zit het bij jullie met dierenwelzijn?

  • Voor ons is het van groot belang dat onze leveranciers binnen de grenzen van het mogelijke duurzaam opereren.
  • Wij doen alleen zaken met gerenommeerde bedrijven - het grootste gedeelte van ons vlees wordt verkocht aan horecabedrijven en die dulden geen dubieuze leveranciers. U als consument hoeft daar ook geen genoegen mee te nemen.
  • Dierenwelzijn is, terecht,  een omstreden punt. Het slachten van dieren is moeilijk met dierenwelzijn in verband te brengen. Niemand vindt het leuk om geslacht te worden. Wel kunnen we ervoor zorgen dat de dieren die worden gefokt voor consumptie een leven hebben dat past bij de omstandigheid: goed voer, goed onderhoud, geen onnodig lang transport, geen preventieve medicatie, geen onnodig lijden bij de slacht. Daarvoor zetten wij ons vol in.
  • Het allerbeste voor dierenwelzijn is natuurlijk geen vlees eten. Ook daar zijn wij druk mee bezig. We heten immers niet zomaar "meer dan vlees”. We hebben onze eerste vegetarische producten inmiddels gelanceerd. Ook een aantal hybride producten (een combinatie van groenten en vlees) staan op de site, voor mensen die een begin willen maken maar niet volledig van hun dierlijke eiwitten af willen. Wel moet ook hier weer een kanttekening gemaakt worden. Vegetarisch voedsel is goed voor de dieren. Geen twijfel mogelijk. Is het ook goed voor de planeet, of kost het ons enorme oppervlaktes regenwoud als iedereen opeens soja, quinoa en andere eiwithoudende groenten gaat eten? Die discussie is nog niet ten einde.

Waar komt jullie vlees vandaan?

Simpele vraag. Een simpel antwoord geven is moeilijker. Onze dieren komen van over de hele wereld. Ons kangoeroevlees komt uit Australië, ons hertenvlees uit Nederland als er aanbod is en anders uit de teelt in Nieuw-Zeeland. Ons rundvlees uit Nederland, Duitsland, Oostenrijk als het Europees vlees betreft en anders uit de Verenigde Staten, Australië, Uruguay, Brazilië, Argentinië en nog een paar landen. Struisvogels uit Australië of Zuid-Afrika. Varkensvlees is hoofdzakelijk Duits of Nederlands, behalve natuurlijk Ibérico  dat uit Andalusië wordt geïmporteerd. Met onze vis is het niet anders: garnalen uit Noorwegen, Thailand en Nederland, Pangafilet uit Vietnam…en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Wat is jullie co2-beleid?

Het terug willen dringen van co2 is een belangrijk streven waar wij zeer zeker achter staan. Wij proberen derhalve, waar mogelijk, de co2-impact van onze business te verkleinen. De veeteelt is op zichzelf immers al vervuilend genoeg. Ons eigen wagenpark is volledig elektrisch binnen een straal van 50 kilometer, we koelen op zonne-energie, we winnen onze productiewarmte terug en stoppen die in de verwarming van ons kantoor, wij hebben een streng milieubeleid voor onze medewerkers en stimuleren woon-werkverkeer op de fiets. Maar we zijn een serviceverlenend bedrijf en zijn niet op de wereld om de klant te beleren. Iedereen maakt zijn eigen keuzes. Wij bieden onze klant ook de keuze.  Hier wat voorbeelden:

  • Wilt u Braziliaans vlees? Dat kan. We hebben het. 
  • Vindt u “zero mile” belangrijk? Geen probleem. Wij werken binnen het project “Regiorund Limousin” met lokale boeren voor de productie van Limousinvlees dat in een straal van 20 kilometer rondom ons bedrijf wordt afgemest en verwerkt.

Is de herkomst van jullie producten te traceren?

Voor velen is milieubewust synoniem voor “cradle to cradle” of “farm to fork”, begrippen waarin de volledig traceerbare herkomst aan de ene kant, en overzicht en invloed op een zo groot mogelijk deel van de supply chain aan de ander een rol spelen. 

  • Het eerste, de traceerbaarheid, is allang zo: de Europese wetgever heeft al jaren geleden ingesteld dat ELK stukje vlees met een aantal nummers te herleiden is tot de boer. De consument kan niet veel met de gegevens, het zijn vaak allemaal nummertjes, maar desgevraagd kan iemand uit de sector u tot op de drempel van het boerenbedrijf vertellen wat voor vlees u in handen heeft: datum van slacht, herkomst, land van geboorte, land van afmesten, enz. enz. 
  • Het tweede is iets dat nog kan verbeteren. Wij kunnen de supply chain inderdaad nog wel verkorten hier en daar. In het kader daarvan nemen wij wij sinds kort deel aan het project “Enters Reggedal”. Dit project heeft een eigen kudde Black-Angusrunderen die graast langs de oevers van de Regge in een uitgestrekt natuurgebied dat ons door de Provincie Overijssel ter beschikking is gesteld onder strikte ecologische voorwaarden. Het vlees dat wordt geproduceerd van deze kudde wordt aangeboden onder de merknaam “Harry’s Farm” en wordt in een aantal lokale supermarkten, en in groeiende mate in onze webwinkel, verkocht. Alles in eigen hand: het stamboek, de weidegrond, de geboorte van het kalf, alles tot uw tournedos op de barbecue.

Gebruiken wij hetzelfde vlees dat wordt verkocht in de winkel?

Nee. In de meeste gevalen zeer zeker niet. Wij leveren van oorsprong aan Horeca-bedrijven.  Van oudsher is het zo gegroeid dat restaurants en hotels eerste keus hebben op de vlees- en vismarkt. Dat is nog zo. 

  • Wij halen de beste delen uit de aanvoer, vaak gaat vlees pas daarna naar de groothandels. Da’s een. 
  • Ten tweede - wij selecteren meer op smaak dan op marge (= wat kan eraan verdiend worden?), supermarkten vaak andersom. Zo maken wij er een principieel punt van om op zoek te gaan naar vrouwelijke dieren. Koeien zijn lekkerder dan stieren. Mannetjesvarkens, beren, zijn minder prettig van smaak dan zeugen. Maar er zijn ook andere overwegingen: Vleeskoeien zijn lekkerder dan melkkoeien, bijvoorbeeld. Ook doen wij niet mee aan weekaanbiedingen en kiloknallers die te goed lijken om waar te zijn: deze gaan helaas met regelmaat ten koste van iets anders, zoals dierenwelzijn, maar ook gewoon smaak. Onze prijzen zijn fair en uit te leggen. Smaak heeft ook een prijs, daar kunnen wij niet omheen. 
  • Een derde punt is conjunctuur. Supermarkten kopen in zulke enorme aantallen in dat ze de boeren onder constante prijsdruk kunnen houden. Ook dit komt de kwaliteit van het vlees natuurlijk niet per se ten goede. De boer moet zijn geld verdienen. Linksom of rechtsom. Conjunctuur betekent ook inkopen op het juiste moment: supermarkten slaan producten in wanneer ze het goedkoopst zijn om te kunnen profiteren van een betere marge op het moment dat de marktprijs weer aantrekt. In principe een goed idee. De vraag is hoever je erin wilt gaan. 

Mijn vacuümverpakking is niet meer vacuüm. Is dat erg?

Nee, dat is niet erg. Het zit zo in elkaar:

  • Vaak denkt u dat iets vacuüm had moeten zijn terwijl dat niet zo is - wij verpakken regelmatig producten zonder luchtledig omhulsel. Niet alle producten kunnen daar namelijk tegen: vacuüm verpakken gebeurt onder hoge druk en dat is voor zachte of erg vochtige producten funest.
  • Onder de producten die wel vacuüm worden verpakt zijn er een aantal waarvan bekend is dat de luchtdichtheid van de verpakking het vaak niet haalt tot bij u aan de deur; dit betreft onder meer producten met een stokje (denk aan saté) en producten met een botje (spareribs bijvoorbeeld).

Wat voor invloed heeft het verlies van luchtledigheid?
Het verkort enigszins de houdbaarheid. Daarom zijn vrijwel al onze producten en zeker die, waarvan we weten dat de verpakkingsdichtheid onderweg naar u soms kan veranderen, voorzien van een wettelijk bepaalde THT (ten-minste-houdbaar-tot-datum) op basis van een "LOS VERPAKT IN ZAK"-verpakking. Dus ook al was uw product bij ons nog vacuüm en is het dat bij u niet meer, is er nog steeds geen enkele reden om aan te nemen dat de kwaliteit en voedselveiligheid in gevaar zijn gekomen.